browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Трипільський Пуруша — першолюдина, Першооснова Всесвіту

Posted by on Май 1, 2014

aEPchYbPJu8На посудині з села Петрен (Молдова) майже у всю висоту повітряного простору зображений незвичайний триярусний велет поряд з небесними смугами-потоками та Сонцями по різні боки. Ноги титана вростають в Землю, у нього обидва торси (один над іншим) і чотири руки з довгими пальцями та одна голова, яка майже впирається у верхнє небо. Подібні трипалі істоти широко зустрічаються на інших трипільських посудинах та, що цікаво, в Індії, у декоруванні хатніх стін.

Отож, що це за образ? Підкаже нам Рикведа. У ряді ґімнів знаходимо ім’я цього загадкового велета — Пуруша — символ безкінечності, символ всезростаючого життя, першолюдина, першооснова Всесвіту, а також сам Всесвіт, структура якого виникла із Пуруші: «Із духу його був народжений Місяць, із ока – Сур’я-сонечко, боги Агні і Індра – із рота, Вайю – з подиху. Пупок його став повітрям і небом – голова його, ступні – землею, простором – слух». В інших, більш пізніх ведах Пуруша ототожнюється з Мітрою-Сонцем. Це пояснює наявність сонця у малюнку з титаном.

«Величезна його святість, але ще більший сам Пуруша.
Четверта частина його — все суще (на землі),
Три частини — безсмертя в Небі,
На три частини вознісся Пуруша у вись.
Четверта частина його залишилася (у землі)».
(Рикведа, X, 90)

Пізніші Веди відбили трохи іншу версію, розповідаючи про те, як ріші (віщі сказателі) з сімох пурушів «створили одного-єдиного Пурушу. У те, що вище пупа, перетворили вони двох … ».

Обидві версії знаходимо на петренському та ряді інших малюнках-близнюках на території України: ноги титана наполовину занурені у землю, а тулуб «вище пупа» утворено двома торсами, насадженими один на одного, але так, щоб оглядач зрозумів, що на цю частину новоствореного велетня пішли саме дві істоти.

За Ведами, Пуруша існував у трьох видах: зовнішній Атман (ототожнений з тілом, яке народжувалося та вмирало), внутрішній Атман (що виявлявся в діяльності органів чуття) та вищий Атман (вища загальна сутність). Пуруша створив також різні ґрунти, землі, каміння, метали. Він був першопращуром людей усіх варн, з нього виникли тварини й птахи. Пуруша увійшов у всі тіла й істоти, але заразом заповнив собою увесь світ, став над ним, обійняв усю землю, простягся над нею.

JhN3vOihJJo -3iQ7DaqjTw SJ7Q_LK0RTg WwCCZJJ5cPg FGCYD9GGjag 2hsTGr9BcNQ

Образи Пуруші присутні й у вигляді чотирирукого сонячного Аполлона Тетрахейра в культурі Греції, й у вигляді трипалих фігурок в культурі Ірану, Італії (http://www.all-art.org/history80.html) і навіть присутні на Великодніх яйцях етрусків! (http://www2.fci.unibo.it/~baccolin/uovstrueast.jpg).

Триєдиність як світотворча мірність відома в мистецтві Кам’яної Могили: три фігури, як цілісність, вертикально вивищуються одна над одною, утверджуючи зростання життя: Предки—Отці—Нащадки.

Декоративні композиції горщиків, горняток у трипільців-хліборобів — майже завжди триярусні, трискладові, тримірні. У Вишньому Небі перебував Господар світу і життєдайні Води, в середньому сяють пресвітлі Сили — сонце, місяць, зорі або дощ чи виростає зерно. Нижня частина композиції посуду не означена розвитком — тільки кола, бо там “той світ» — Потойбіччя. Взагалі, Триєдність є найбільш розповсюдженою у сюжетах трипільців. Та сама назва гучно говорить про це — Трипала, Триполі, Трипілля…

З часом, ведичний велет, розПорошуючий життя викристалізується у Триглава — скупу трьох Богів — Сварога, Перуна і Світовида, являючи собою концепцію творення світу. Можемо вичитати тут і триєдність — Праву, Яву й Наву.

На українських вишиваних і тканих рушниках, писанках, кераміці — теж присутній цей образ, однак у вигляді триєдиної Богині — Берегині-Матері. Це можна простежити на рушниках із
Кролевця (ХVІІІ-ХІХ ст.), на яких виткано триярусну Берегиню – Прародительку всього сущого. Чотири-семимірними ромбами витрактовується родюча сила її космічної енергії. Інспірують дії вічного Проросту чотири (навсібіч) стихії Світла-Вогню, зображені накладанням раменного хреста на прямий.

Світоглядну працю Предків у ХVІІІ столітті продовжив український мудрець Григорій Сковорода, виклавши на скрижалі життя українського народу: “Сія Тройца єсть Одиниця: Трисонячне єдинство, недремлющеє Око”.

Петренський малюнок дозволяє обгрунтовано нарешті довести зв’язок арійських Вед з Праукраїною. Більше того, це дає змогу відверто говорити, що писалися ранні Веди не в Індії, а на території сучасної України, про що свідчать і численні малюнки, й описи Природи, харатерні для праукраїнців — гідроніми і топоніми, жодного слона чи пальми, зате сонячне життєлюбство, хліборобство, землеробства, вшанування божественної пари — Неба і Землі. Багаж фактів приводять наші українські дослідники, такі як: С.Наливайко, С.Губерначук, В.Мицик, О.Фисун, В. Триліс, Ю.Шилов, М.Відейко, Н.Бурдо та ін. Залишилося, щоб це як факт прийняли у майбутньому офіційні академіки з НАНУ…

Що ж, тепер можемо вважати, що наші Прапращури трипільці нікуди не зникали і ні звідки не приходили, вони народилися тут, на нашій Богом даній землі та понесли свою культуру, як законні прародителі людства, у далекі світи, зокрема на Балкани, Шумер, Єгипет, Індію, Китай, Іран тощо… Маємо про це знати, бо ці свідчення є з нами — закодовані у численних знаках, малюнках, образах, символах та священних книгах, таких як Веди, Авеста.

Отож, не губімо зв’язків з Предками і пишаймося тим, що Україна є колискою відомої у світі унікальної Трипільської культури!

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*

Это не спам.
сделано dimoning.ru